cecilialanthadressyr.blogg.se

2012-11-27
09:37:37

Bettdjungeln
Satt och bläddrade bland lite ridsportbutiker på nätet, och föröndrades än en gång över hur många olika typer av järnskrot det finns att sätta i munnarna på hästarna. Några exempel:
 
Full Cheek Mouthing Snaffle with Players
 
Scourier Bit
 
 
Dexter Ring Bit
 
4 Ring Continental Waterford Snaffle
 
Sweet Iron Copper Inlay Tom Thumb
Alltså vad f'*n är det översta?? Eller det som ser ut att vara två tunna järntrådar ihopsnurrade... Och det där pessoabettet skulle då inte jag vilja rida med...
 
Okej, nu har jag inte provat så många typer av bett på varken mina egna hästar eller andra, utan har ridit på tvådelade bett i alla år (och kandaret förstås). Har provat tredelat, kimblewick och pessoabett, men inget av dem har jag tyckt om. X-et hade ett kimblewick då jag köpte henne för att hon tydligen brukade bli stark i skogen, men ju mer jag höll i det där bettet desto galnare blev hon. Hamilton sades vara stark i hoppningen och jag blev rekommenderad att rida på pessoabett, men nej tack. Hela hästen bara försvann, kändes helt tomt i händerna. Provade även tredelat på honom, men jag vet inte. Ingen jättestor skillnad mellan det och tvådelat.
 
 Nu finns det ju massor med åsikter kring detta, och givetvis är det bäst att rida på det bett hästen trivs med. Men det sitter ju trots allt främst i handen på ryttaren, inte i bettet. Sen finns det väldigt delade meningar hurvida 2- eller 3-delat är bäst. Jag ska som sagt inte uttala mig då jag in provat så mycket, men någonstans där inne känns det som att jag håller på de helt vanliga tvådelade betten...
 
Sen är man väl lite dressyrskadad. Ska man tävla har man ju inget annat att välja på än vanliga tränsbett (eller kandar), så det måste helt enkelt funka.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: