cecilialanthadressyr.blogg.se

2012-11-25
12:23:30

Daisy, Thimi och Corinta
Insåg just att mina små hårbollar ju inte fått någon presentation här ännu, så här kommer några ord och ett par bilder på dom också!
 
SUCH Daisy
 
 
Daisy är född 2005. Jag frågade mamma en dag om jag kunde få en hund om jag hade "godislöfte" ett år. "Visst" sa hon, helt säker på att jag inte skulle klara det. Men jodå, ett år senare var det bara ge med sig, haha :) Först ville jag ha en större hund, helst av allt en Saluki (vilket jag vill än idag), men av någon anledning bled det tillslut en Phaléne. Hittade en annons på blocket och blev störtkär, några veckor senare hämtade vi hem en löjligt liten valp som liksom var för liten att ens hålla i famnen. Vi hade i alla år haft stora jakthundar, så lite ovant var det med denna pyttelilla sak... Men, låt inte storleken lura dig, denna ras tror att dom är minst 80 cm högre än vad de är! Livliga, glada, underbara individer och jag är väldigt glad att denna ras kom in i mitt liv av en ren slump, för oj vilken härlig ras det är!
 
 Daisy visade sig dessutom vara en riktigt snygg individ, och nybörjare i utställningsringen som vi var så plockade vi hem Cert efter Cert. Svensk utställningschampion hann lilla damen bli, men av olika anledningar tog det lite stopp med utställningarna där.
 
2008 fick vi för oss att ta en valpkull, så vi körde drygt 200 mer eller mindre över dagen, till Vittorias Kennel, där en av Sveriges finaste hanar väntade. Två månader senar, hade vi 5 minimala valpar i valplådan! En av dessa klarade sig dessvärre inte mer än några dagar.. De växte, vi försökte sälja men det var lättare sagt än gjort. Det hela slutade med att vi hade kvar 3 av 4. (inte mig emot :). Tequila fick flytta till Boden, och tillslut blev ännu en valp såld, men bröt benet efter bara en vecka och fick komma hem igen. Fram och tillbaka till veterinären väntade de kommande veckorna, men tyvärr blev det komplikationer, så fina lilla Magi fick somna in, knappt ett år gammal.
 
My'Magic "Magi"
 
Men kvar är dessa:
 
Tip-Top-Thimi & M'Corinta
 
 
En riktigt fin hane,, Thimi (till vänster), och så Corinta (till höger)... Vad hände med henne? Hon blev som hon blev, helt enkelt, haha :) Utseendet tål att diskuteras, men hennes personlighet är svårslagen! Till vardags får hon oftast heta Coco, vilket passar rätt bra då hon är lite...knäpp. Thimi var som lite väldigt försiktig, skrek som en bäbis om man kammade honom eller höll honom i famnen för länge, men nu "på gamla dagar" är han en mycket trevlig lite kille. Och snällare hund finns inte! Han tar hand om syrran hela dagarna, skulle aldrig bli arg på en annan hund, älskar barn. Corinta föredrar däremot att bossa över stackars Thimi, och övrig tid ligger hon helst upp och ner i sängen och får magen kliad. Thimi däremot, håller sig helst under sin garderob med sina sockar han samlar på sig. Råkar man läman några någonstans, tar det inte många sekunder innan Thimi hämtat dem. Och vill man ha hjälp att ta av dem ställer han mer än gärna upp, haha :) Han tuggar aldrig sönder något, utan han bara har dom, lite som gossedjur, eller snuttefiltar..
 
Och så några bilder som beskriver dem ganska bra;
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Daisy bor som sagt med mig här i Haparanda, medan Thimi och Corinta än så länge bor kvar hos mamma.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: