cecilialanthadressyr.blogg.se

2012-11-13
18:00:00

En BRA tränare är viktigt!
Men vad är då en bra tränare? Enligt mig:
 
För det första måste man ha fullt förtroende för och lita på sin tränare. Gör man inte det, så kommer det inte fungera i längden. Man ska kunna prata om saker, fråga, säga ifrån.
 
Sen räcker det inte med att tränaren säger vilken väg/övning du ska rida och sen säger rätt eller fel. Han/hon ska förklara vad du ska göra, varför du ska göra det, hur du ska göra det, och när. Blir det fel ska du få veta vad som blev fel, varför det blev fel, och när felet inträffade. Likaså om något blev bra.
 Oavsett om det gäller varför man ska göra en viss övning med en viss häst, eller varför man ska trampa ner hälen eller vrida om hande, så vill jag veta varför man ska göra det. Hamnar jag i bättre balans, underlättar jag för hästen, måste min häst göra denna övning för att den har ont i ryggen eller är det en förberedande övning vi bör träna på kunna för att få bättre resultat på en viss rörelse på tävling? o.s.v.
 
  Tränaren ska också kunna anpassa sig efter dig som individ. Denna ska kunna undervisa en nybörjare, på sekunden kunna slå över till ett Grand Prix-ekipage, och sedan tillbaka till en nybörjare. Jag har sett många exempel på tränare som kör samma övning med ekipage efter ekipage, talar om vad de ska göra men inte hur eller varför. Och vad ger det? Övningar kan man hitta på på egen hand, tränaren är där för att tala om exakt hur det ska gå till!
 
 Sen talas det mycket om utbildning, titlar hit och dit. Bara för att tränaren har ett papper som intygar att denna ska vara duktig, betyder det inte att denna är det. Någon helt utan utbildning men med massa erfarenhet kan vara precis lika duktig. Visst, utbildade tränare i alla ära, men ett papper är bara ett papper. Viktigt är att tränaren verkligen VILL hjälpa, lägger ner tid och engagemang på dig och din häst. Jag har sett exempel på tränare som på pappret är välutbildade, men som för den skull inte uppfyller kraven. Likaså sådana som kanske inte har högsta utbildningen, men som lägger ner otroligt mycket på sina elever.
 
Det är min åsikt.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: