cecilialanthadressyr.blogg.se

2012-11-23
10:51:36

Ridsport-diskussionen i media
Bara för att det är ett sånt herrans hallå om allt det här med Sara och Mrs Medicott, tjatet om "Veckans Kalkon" o.s.v så måste även jag säga mitt.
 
Först och främst vad gäller insamlingen som gjorts för att samla in pengar för att Sara skulle kunna behålla sin häst, så är jag lite delad där. På ett sätt tycker jag det är fantastiskt att alla inom ridsporten faktiskt gått ihop och lyckats samla in en sådan otrolig summa pengar, som ju faktiskt gjorde att Sara kunde köpa hästen. Otroligt vad man kan få till, och jag är inte det minsta förvånad!
 MEN, samtidigt kan jag till viss del hålla med om att det är lite löjligt. Just att en enda person ska ha nytta av detta, och att det faktiskt gick vägen. Jag kan, som många andra, tycka att dessa pengar skulle gått till något...ja, vettigare. Nu säger jag inte att alla dessa människor valt att skänka pengar till detta istället för till cancerfonden eller något annat man nu kan tänka sig som vettigare.
 Egentligen tycker jag att man kan lämna alla dessa sjukdomsfonder, barnfonder o.s.v utanför diskussionen, för detta är ju faktiskt något helt annat! "Något vettigare" i detta sammanhang, skulle jag snarare lägga inom ridsportkategorin. Jag hade hellre sett att dessa drygt 800.000 kr gått till ungdomssatsning, sveriges alla ridklubbar, tävlingsarrangörer, Svenska Hästars Värn, you name it. Men något som alltså hade gynnat många istället för bara en enda person. Men det är min åsikt. Sedan har jag absolut inget emot de som skänkt pengar till insamlingen, alla har rätt att stödja just det dom vill.
 Återigen, jag är inte förvånad. Ridsporten är stark, och det är är jag glad för!
 
 Sen det här med "Veckans Kalkon". Visst, en del uttalanden från Mattias Tjernström som att barn "tvingats" tömma sina spargrisar o.s.v, är rent löjligt! För det är ju knappast så som fallet är. De barn som tömt sina spargrisar brinner för sporten och ville hjälpa en av sina stora förebilder, av egen vilja.
 Men samtidigt, att sätta igång och anmäla honom hit och dit? Nej, där gick det för långt. Det gör bara att ridsporten ser dum ut igen. Varför inte bara sträcka på sig, vara stolt över det som åstadkommits och ge fulla f*n i en enda reporter? Alla "vi" vet att alla dessa faktafel är just fel, så låt det vara. Överdrifter blir bara pinsamma...
 
 Att ridsporten inte är helt accepterad som en riktig sport bland "icke hästfolk", det är inget nytt. Och det kommer alltid vara någon som misstycker om det ena och det andra. Men gång på gång står ridsporten upp och talar för sitt, det borde väl räcka? Sen får man ta resten som det kommer, men att mer eller mindre tvinga folk att gilla hästar och ridning väcker bara ännu mer motståd. Lyft fram det positiva, och glöm motgångarna!
 
Taggar: Mattias Tjernström, Mrs Medicott, Sara Algotsson Ostholt, Svenska Hästars Värn, Veckans Kalkon;
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: